Ce înseamnă și cum se face frâna de motor?

Frana de motor

Probabil ai auzit deja de frana de motor, sau mai mult, ai fost indemnat sa o folosesti in diferite situatii.

Vezi tu, ce trebuie sa stii este ca putini soferi stiu sa folosesasca frana de motor corect si in cazurile in care chiar este nevoie. Asa ca, daca si tu esti unul dintre acestia si vrei sa afli ce inseamna frana de motor si cum se face aceasta, acest articol este pentru tine.
Ce inseamna frana de motor?

Pe scurt, frana de motor micsoreaza viteza masinii tale cu ajutorul motorului si nu prin intermediul sistemului de franare mecanic.
Daca ai o masina cu motor pe benzina, frana de motor apare si se simte imediat cum iei piciorul de pe pedala de acceleratie.

De ce se intampla acest lucru?

Atunci cand iei piciorul de pe acceleratie, clapeta de acceleratie se inchide si fluxul de aer trimis spre galeria de admisie este oprit. Insa nu este oprit in totalitate. Impreuna cu acesta, din moment ce tu nu mai accelerezi, se opreste si alimentarea cu carburant.

Astfel, ajunge sa se creeze in admisie un efect de vacuum …

Efect de vacuum ce se produce datorita pistoanelor care “lupta” cu o presiune mai mare, ducand astfel la fenomenul de “frana de motor”. Acesta are loc cand pistoanele vor sa incetineasca brusc.

Cu cat turatia este mai mare, cu atat efectul este mai pronunat.

Efectul este acelasi ca si la cutia de viteze cand treci intr-o treapta inferioara. Turatia creste, dar franarea motorului este mai puternica.

De ce este franarea mai puternica? Simplu …

Din cauza pistoanelor care sunt infranate de presiunea negativa din motor.

Dar totusi, de ce este bine sa folosesti frana de motor?

In primul rand, pentru ca este o metoda in plus de franare. O metoda de franare care este mai eficienta in cazul in care iti cedeaza franele mecanice.

In al doilea rand, te ajuta sa economisesti carburant. Si tu si noi stim ca pretul carburantului la noi in tara nu este unul chiar mic, deci orice metoda sa reduci costurile este binevenita!

Mai jos iti prezentam cateva situatii in care indicam sa folosesti frana de motor.

Frana de motor cand cobori o panta abrupta

Te afli sus “in deal“ …

Si ai in fata o panta abrupta. Ce e de facut?

In primul rand, avand in vedere ca acum e iarna afara si poti sa prinzi portiuni de gheata, noi iti recomandam sa nu folosesti frana de picior. Cea de motor este mai indicata. Doar asa iti pastrezi directia, rotile ti se invart continuu, fara derapaje sau fara sa se blocheze ca si cand ai frana din picior.

Indicatia principala este sa pui cutia de viteze in treapta 1 si sa lasi masina sa “coboare la vale” singura. Nu pui piciorul pe frana!

Din fericire, datorita pantei, masina continua sa ruleze, fara sa ti se opreasca motorul. Mai mult, cu norocul gravitatiei, nu consumi deloc carburant!

In plus, viteza constanta face ca metoda aceasta sa fie cea mai sigura pentru tine in conditii deficitare.

Frana de motor cand opresti la semafor

Da, poti folosi frana de motor zilnic … Nu doar cand ai o panta.

De ce ar trebui sa o faci?

Doua motive simple: economisesti carburant si ai un plus de siguranta.

Dar trebuie sa fii atent …

Vezi tu, daca observi ca urmatorul semafor s-a facut rosu, stii clar ca nu mai are rost sa accelerezi. Asa ca, daca scoti levierul cutiei la punctul mort si lasi masina sa mearga la relanti, consumi carburant.

Si tu nu vrei sa faci asta, mai ales ca e un consum nejustificat …

Ce faci atunci?

Frana de motor.

Astfel, nu vei consuma combustibil si poti sa retrogradezi pe rand treptele pana te opresti.

Frana de motor cand esti pe autostrada

Din fericire, si la drum intins poti sa folosesti frana de motor. Si poti sa o faci destul de des si intr-un mod eficient.

In ce situatii o poti folosi?

Ei bine, sa presupunem ca esti pe banda a doua si in fata ta apare o alta masina. Poate sa fie in depasire, sau doar un sofer care merge mai incet. Daca observi masina din timp, in loc sa franezi normal, mecanic, poti sa ridici piciorul de pe acceleratie. Si astfel pui in functiune frana de motor.

In plus, daca vrei sa incetinesti si mai mult, retrogradezi cu inca o treapta.

Un alt exemplu in care poti sa iei in calcul frana de motor este cand vrei sa iesi de pe autostrada. Decat sa accelerezi si sa franezi brusc, mai bine iei piciorul de pe acceleratie din timp, urmand sa retrogradezi pana ajungi la viteza dorita.

Ce castigi daca faci asta?

Dupa cum am spus si mai sus: carburant si un plus de siguranta.

De interes: Schimb Ulei Cutie Automata: Ce Tip De Ulei Sa Folosesc?

Frana de motor cand esti pe serpentine

Din pacate, la urcare, frana de motor nu prea te ajuta …

Dar, dupa cum am spus si mai sus, atunci cand cobori este indicat sa o folosesti. Mult si bine!

Ideal este ca in fiecare moment al coborararii sa fii intr-o treapta de viteze sau alta, pregatit de frana de motor. Sa nu lasi niciodata transmisia scoasa din viteza!

De ce sa eviti acest lucru?

Pentru ca atunci cand te afli pe o panta abrupta si nu esti in frana de motor, daca ridici pedala de pe frana, masina prinde viteza. Adauga si un carosabil umed la experienta ta si risti sa ajungi pe marginea drumului, in sant.

Deci, ca sa fii sigur ca reusesti sa cobori in siguranta, foloseste frana de motor in treapta de viteza potrivita.

Astfel, repetam … Economisesti carburant.

Frana de motor in cazuri de urgenta

Iti sare ceva in cale si trebuie sa franezi brusc!

Ce faci, cum te folosesti de toate metodele pentru ca frana ta sa fie cat mai eficienta?

Iti spunem noi …

Folosesti in acelasi timp frana de motor cu cea de picior. Cu un picior apesi frana iar cu celalalt calci ambreiajul si te pregatesti sa bagi in treapta inferioara.

Incearca sa exersezi aceasta combinatie si sa te obisnuiesti practic sa ai un stil de condus defensiv. Condus defensiv care este indicat la noi in tara, mai ales datorita drumurilor pe care le avem.

Astfel, odata ce chiar vei fi in fata unei situatii de urgenta, pe langa instinctul de franare mecanica, iti vine automat si celalalt instinct de a face frana de motor.

Involuntar ajungi sa calci ambreiajul si automat sa bagi 2-3 trepte inferioare celei in care esti. In acest sens, frana de motor este una mai agresiva.

Frana de motor la cutia automata

Bineinteles, nu puteam sa incheiem articolul fara sa discutam despre frana de motor la transmisia automata.

Din fericire, si daca masina ta are cutie automata, poti sa folosesti frana de motor. Mai putin daca este diesel si nu depinde de un flux de aer constant si aprinderea se face prin comprimare.

Vezi tu, la o masina diesel, frana de motor nu este atat de eficienta. Din pacate, chiar daca retrogradezi mai violent, viteza nu ti se va reduce asa de tare.

La toate celelalte modele insa, poti folosi frana de motor concreta. Chiar daca este un model mai vechi sau mai nou, la care ai posibilitatea si de schimbare manuala, poti face lejer frana de motor.

Spre exemplu, la o cutie mai veche, levierul are mai multe pozitii (D, 1, 2, 3). Asa ca, atunci cand mergi normal, in D (Drive), poti sa muti levierul pe 3, iar ulterior in 2 sau in 1. Practic, treci in trepte inferioare, principiul fiind acelasi si motorul reduce viteza.

Daca ai o cutie cu mod manual sau padele la volan, este de ajuns sa retrogradezi ca si la cutia de viteze manuala.

Sper ca acest articol ti-a fost util si ai aflat ce inseamna si cum se face frana de motor.