
Ce înseamna dublu ambreiaj (DSG/DCT)?
O alta intrebare interesanta ce o primim adesea de la clientii nostri …
“Ce inseamna dublu ambreiaj?”
Daca si tu ti-ai pus aceasta intrebare si esti nerabdator sa afli raspunsul, iti recomandam sa citesti acest articol si vei afla cum functioneaza mai exact o cutie automata cu dublu ambreiaj.
In primul rand, alaturi de sistemul Stop & Start si cel de supra alimentare, cutia de viteze cu dublu ambreiaj este o solutie tehnica adoptata care creste performanta dinamica a autovehiculului tau.
Mai mult, acest tip de cutie automata optimizeaza consumul de carburant si iti imbunatateste gradul de confort atunci cand conduci.Desi in limbaj popular auzi frecvent expresia “cutie de viteze cu dublu ambreiaj”, noi vom folosi termenul corect si anume “transmisie cu dublu ambreiaj”.
De ce nu este corecta prima expresie?
In primul rand, nu putem spune “cutie de viteze cu dublu ambreiaj” din simplul motiv ca o cutie de viteze, luata separat, este parte integranta in sistemul de transmisie.
In plus, definitia DCT (Dual Clutch Transmission) intareste cele de mai sus spunand ca transmisia cu dublu ambreiaj este sistemul format din doua cutii de viteze manuale, dispuse in paralel.
In acest fel, trebuie sa stii ca doua cutii de viteze, fiecare cu propriul ambreiaj, dispuse in paralel in aceeasi carcasa metalica formeaza transmisia cu dublu ambreiaj.
De interes: Cutia De Viteze Automata Functionare: 9 Pasi Simpli Prin Care Intretii O Transmisie Automata
Care este partea interesanta?
Partea interesanta este ca o cutie contine treptele impare (1, 3), in timp ce cea de-a doua le contine pe cele pare (2, 4).
Din fericire, avantajul oferit de transmisia cu dublu ambreiaj este ca ea iti reduce timpul necesar de trecere de la o treapta de viteza la alta cu pana la 0.2 secunde. Acest proces se numeste “preselectie a treptelor de viteza”.
Daca vrei sa compari transmisia cu dublu ambreiaj cu transmisia normala, trebuie sa stii urmatoarele lucruri …
Modul de constructie si principiul de functionare este acelasi ca si la transmisia manuala. Cu alte cuvinte, rotile dintate ale celor doua cutii sunt la fel cu cele ale unei cutii manuale. Iar treptele de viteza se cupleaza tot prin sincronizare.
Dar te intrebi …
Cu ce este oare atunci mai buna transmisia cu dublu ambreiaj?
Ei bine, transmisia cu dublu ambreiaj cupleaza efectiv treptele de viteza prin intermediul unor actuatoare (electrice sau electrohidraulice) comandate de catre un computer.
Pentru a-ti demonstra si mai bine avantajele unei transmisii cu dublu ambreiaj, iti vom compara acest sistem de transmisie cu unul de la o cutie de viteze manuala, cat si cu un sistem de cutie automata, cu hidrotransformator.
Asa ca, atunci cand compari sistemul DCT cu o transmisie manuala, avantajul la modelul cu dublu ambreiaj este ca acesta te ajuta sa schimbi treptele de viteze mai repede. Si o face intr-un mod lin, fara socuri sau sa piarda fluxuri de putere.
In al doilea caz, cand compari sistemul DCT cu o transmisie automata clasica, avantajul este tot acelasi. Din fericire, sistemul cu dublu ambreiaj schimba mai repede treptele de viteza, iar mai mult, iti ofera si un randament mai bun datorita lipsei hidrotransformatorului.
In concluzie, chiar daca raportam sistemul cu dublu ambreiaj la o cutie de viteze manuala, sau la una automata cu hidrotransformator, sistemul DCT are avantaje evidente.
Un alt lucru ce trebuie sa il stii este ca sistemele DCT sunt de doua tipuri:
- Cu ambreiaj monodisc, uscat si actionat electric
- Cu ambreiaj multidisc, umed, actionat hidraulic
Cand folosesti ambreiajul multidisc?
Ambreiajul multidisc il folosesti in principal daca ai un autovehicul cu motor ce are un cuplu de cel putin 300 Nm. In general, ambreiajul multidisc umed il uzezi mai greu, caldura se disipa mai usor si iti permite o cuplare/decuplare foarte lina a treptelor de viteza.
Ca un rezumat la cele de mai sus, trebuie sa stii ca sistemele de transmisie cu dublu ambreiaj (DCT) sunt superioare celor clasice. Iar cand spunem superioare, o spunem pentru ca ele te ajuta sa schimbi treptele de viteza mai eficient, in timp ce pierderile de putere sunt diminuate la maxim.
Mai mult, prin configuratia lor ele sunt maxim de flexibile si poti sa le montezi pe orice autovehicul cu tractiune fata, spate sau integrala.Inca un lucru important ce trebuie sa il stii este ca toate sistemele DCT sunt controlate electronic prin sisteme de cuplare a treptelor hidraulice sau electrice.
Sper ca acest articol din seria “Cutia de viteze functionare” ti-a fost de folos si ai aflat ce inseamna termenul de “dublu ambreiaj”.
Daca ai orice intrebare sau nelamurire poti sa ne contactezi la office.mercom@gmail.com sau la 0723 449 635.



