
4 tipuri de transmisie automată
Tu stii de cat timp exista sistemul de transmisie automata la masina?
Iti spunem noi …
De aproape un secol!
Vezi tu, cutia de viteze automata a fost inventata in anii 20, urmand ca cei de la Oldsmobile si Cadillac sa o popularizeze in40. Deci lor trebuie sa le multumesti ca au reusit sa iti faca viata mai usoara si ti-au eliminat una dintre cele mai dificile parti de conducere si anume ambreiajul.
Prin faptul ca ambreiajul nu mai exista, sa conduci o masina cu transmisie automata este mult mai usor. Cei de la Oldsmobile au realizat acest lucru si au aplicat modulul „Drive“ la cutia de viteze automata prin care poti sa pornesti masina si sa pleci fara griji in lume.
Ce trebuie sa stii insa este ca metoda de functionare la cutia de viteze automata nu este la fel la toate. Mai precis exista 4 tipuri de transmisie automata, fiecare functionand putin diferit.
Mai jos ti le vom explica pe fiecare in parte.
- Cutie Automata CVT
Sau cutia cu viteze variabile compusa din doua variatoare si o curea/lant. Daca ai o asemenea cutie pe masina ta, in functie de tipul ei, poti schimba conform ingineriei viteze infinite. Totusi, fiecare fabricant a decis ca este suficient sa limiteze cutia intre 6 si 8 viteze.
Inca un lucru interesant ce trebuie sa il stii despre cutia automata CVT sau multitronic este ca aceasta functioneaza pe principiul a doua variatoare de turatie.
Ce fac mai exact acestea?
Ei bine, variatoarele de turatie transmit rotatia de pe unul pe celalalt. Reusesc acest lucru prin intermediul unei curele sau lant, ce pot fi diferite ca si structura, in functie de tipul cutiei de viteze pe care o ai pe masina.
Un alt avantaj la cutia automata CVT este ca aceasta permite economia maxima de combustibil, performante sporite sau un amestec intre ambele. Cu toate ca acest tip de cutie are uneori pierderi de functionare, capacitatea de a rula motorul la cea mai eficienta viteza le ofera un avantaj considerabil.
Daca decizi sa iti cumperi un vehicul hibrid, sansele ca el sa fie dotat cu o cutie automata CVT este foarte mare, fiind foarte popular sistemul pe acest tip de masini.
Acest lucru se datoreaza faptului ca ele au o natura fina ce le face mai eficiente de utilizat la o trecere intre puterea electrica si cea a benzinei. Mai mult, prin acest beneficiu, transmisia automata CVT ajuta la mentinea motorului in punctul optim pentru incarcarea bateriei interne a masinii tale.
- Cutia De Viteze Manuala Automatizata
Sau cel mai mic, usor si ieftin mod de a instala o transmisie automata pe un vehicul.
Dar ce trebuie sa stii este ca acest sistem are cateva dezavantaje.
Din pacate, cutia de viteze manuala automatizata lasa ambreiajul si sistemul cutiei de viteze manuale in loc, realizand doar robotizarea actiunii. Practic, este ca si cum ai lua o masina cu transmisie manuala si iti robotizezi bratul si piciorul stang printr-o schimbare bionica.
Dar, dupa cum am spus mai sus, beneficiile majore sunt ca aceste cutii sunt usoare si costa putin. Mai mult, cutia de viteze manuala automatizata este foarte simpla si eficienta si nu adauga multe componente la masina.
Insa …
De multe ori nu functioneaza atat de bine. Tu ca om poti schimba viteza prin apasarea simpla pe ambreiaj, insa robotii nu reusesc sa fie la fel – iar schimbarile de viteze rezultate sunt slabe, sacadate si foarte lente.
Recomandarea noastra este sa evitati pe cat puteti o cutie de viteze manuala automatizata.
De interes: Simptome Cutie Automata Defecta: Cum Stii ca ai Probleme la Cutia de Viteze?
- Cutia De Viteze Cu Dublu Ambreiaj
Sau cutia DSG/DCT pe care o recunosti prin faptul ca schimba vitezele cu ajutorul unui ansamblu format din dublu ambreiaj umed sau uscat.
De ce depinde structura ambreiajului?
Ei bine, acesta depinde de modelul cutiei si de furcile cu manson/sincron de schimbare a vitezelor. Principiul de schimbare al vitezelor este identic cu cel de la cutia manuala, doar ca in cazul cutiei DSG miscarea de comanda a furcii o executa un calculator.
Ce face acest calculator mai exact?
El deschide si inchide circuite hidraulice cu ajutorul unor solenoizi electrici si pistonase.
Ce trebuie sa stii este ca grupul Volkswagen a fost primul care a introdus acest tip de cutie in productie. Mai exact, modelul de VW Golf R32 din 2003 a fost prima masina cu acest sistem.
Inca un lucru interesant despre casetele cu dublu ambreiaj este ca ele se schimba extrem de rapid sub sarcina. Mai mult, modul in care se trece puterea intre ambreiaje face ca aceasta sa nu se piarda aproape deloc in timp ce vitezele se schimba.
De asemenea, economia si performanta nu sunt afectate atat de rau, in unele cazuri fiind mai bune decat cutiile de viteze manuale la acest capitol.
Din pacate, acest tip de transmisie automata poate fi foarte fragil. De exemplu, cutiile DSG Volkswagen realizate la inceput au o rata de esec destul de mare, la fel ca si alte cutii de viteze mai moderne, cum ar fi Ford Powershift.
- Cutia De Viteze Automata Traditionala / Convertizor de cuplu
Sau cutia de viteze automata ce actioneaza cu mai mult de doua ambreiaje interioare si convertizor de cuplu. Pe langa aceasta denumire, le mai cunosti si ca modelul de cutie automata normala.
Cum realizeaza comanda?
Comanda o realizeaza prin schimbarea vitezelor pe sistem hidraulic/electric a presiunii catre diverse ambreiaje. Metodele prin care o face este prin stingerea/cuplarea ambreiajelor, realizand diverse rapoarte de turatie ce prezinta defapt treptele de viteza.
Vezi tu, acest tip de transmisie automata are avantajul ca este cel mai fiabil tip de transmisie automata.
Din fericire, convertizorul de cuplu modern este una dintre cele mai bune transmisii pe care le poti cumpara.
De ce spunem acest lucru?
O spunem pentru ca tehnologia moderna de convertizor de cuplu este capabila sa iti ofere schimburi fine atunci cand pui piciorul jos pe acceleratie.
Unde gasesti acest tip de transmisie automata?
Ei bine, gasesti acest tip de convertizor de cuplu in orice tip de masina – de la masinile mici economice pana la cele mai luxoase si puternice masini de pe piata.
In zilele noastre, nu este practic niciun dezavantaj sa folosesti un asemenea sistem, doar daca bineinteles preferi sa conduci o masina cu transmisie manuala.
In final, ramane sa alegi tu care dintre cele 4 tipuri de transmisie automata ti se potriveste cel mai bine.
Sper ca acest articol te-a ajutat sa afli mai multe despre cutia de viteze automata si in special principiile ei de functionare.



